Minimoment voor jezelf

Je kent het vast, van die dagen waarop je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat in de doe-stand staat: het is druk en de hele wereld lijkt iets van je te willen… Die dagen zijn er voor de meesten van ons regelmatig, daar is soms weinig aan te doen. Behalve dan misschien verhuizen naar een onbewoond eiland, maar dat is meteen zo drastisch. En zo’n verhuizing heeft zeker nadelen, hoewel we die op momenten dat we hartstikke gestrest zijn gemakkelijk uit het oog verliezen…

Wat zou het heerlijk zijn als je op zo’n dag even kon uitchecken, er een moment niet hoefde te zijn. Zelf kies ik ervoor om dagelijks gedurende bepaalde periodes mijn telefoon uit te zetten, zodat ik minder word afgeleid en beter kan focussen.

Bovendien geeft me dat meteen een gevoel van regie en overzicht. Heel fijn voor mijn stressniveau (daalt meteen) en zeer bevorderlijk voor mijn productiviteit (stijgt enorm).

Maar een tijdelijke telefonische onbereikbaarheid is niet altijd een optie. Daarom heb ik mezelf iets aangeleerd wat ik graag met jou wil delen: het Mini-Moment voor Mezelf. Wat houdt dat in?

Het is heel eenvoudig: wanneer mijn telefoon overgaat, neem ik niet direct op maar sluit ik een paar tellen mijn ogen. Ik breng mijn aandacht naar mijn ademhaling en adem wat dieper in en uit. Tegelijkertijd voel ik mijn voeten op de grond en laat mijn gewicht iets meer in mijn voeten zakken.

Pas dan open ik mijn ogen en beantwoord ik de telefoon.

Deze oefening kost je maar een paar tellen, maar levert veel op: een moment van stilstand en contact met jezelf, waardoor je meer rust en ruimte zult ervaren. Je kunt het beschouwen als een soort ‘reset’, het leggen van contact met je basis voordat je -letterlijk- weer de verbinding legt met de buitenwereld.

Het is mijn ervaring dat dit me helpt om met de drukte om te gaan en me minder overweldigd te voelen door wat er dagelijks om me af komt. Probeer het maar eens. Die paar tellen heb je toch wel?